Mensen van vandaag lijken uitgelezen. Zeker online. Ze willen het liefst zo snel mogelijk tot de kern van het verhaal komen. Neem het verhaal achter een merk. ‘Waar staat je merk eigenlijk voor? Leg het me uit in korte tijd.’ Dat kan. Met een corporate story animatie: het uitgelezen middel om de geschiedenis van je merk in een oogwenk te vertellen.
Storytelling online
Merken hebben vaak een prachtige ontstaansgeschiedenis. Neem het verhaal van een beroemd Amerikaans rijstmerk, dat een manier wist te ontwikkelen om rijst te drogen en daarmee lang geschikt voor consumptie te houden. Het bedrijf wist daarmee niet alleen een succesvol rijstmerk in de markt te zetten maar ook bij te dragen aan het oplossen van het wereldvoedselprobleem. Want dankzij hun procedé konden vliegtuigen balen met rijst uitwerpen boven door hongersnood getroffen gebieden. Je ontwikkelt rijstmerk en redt de wereld. Een mooi verhaal toch? Door het geschiedenisverhaal van je merk uit te vergroten en op de juiste manier te brengen, versterk je de identiteit van je merk en laat je zien waar je voor staat. Noem het je waarden, je missie of je visie. Het is het verhaal dat blijft hangen. Zeker als het visueel wordt gemaakt. Niet voor niets worden boeken daarom verfilmd en zijn documentaires daarom vaak zo indrukwekkend.
Storytelling marketing een notendop
Tegenwoordig is er weinig tijd voor mooie verhalen. Zeker online wordt er weinig gelezen of geluisterd. Juist daarom is een 2D animatie een uitgelezen middel om je corporate story kort, bondig en krachtig over het voetlicht te brengen. Bijvoorbeeld ter communicatie op social media als Instagram. Door het verhaal achter je merk uit te vergroten, visueel te maken en (vooral) kort te houden. A long story short, dus. Een animatie video stelt je merk in staat om in een notendop uit te leggen wat je beweegt. Waar je voor staat. En waar je heen wilt. In – pakweg – anderhalve minuut, liefst fraai vormgegeven en slim uitgelicht. Neem het storytelling voorbeeld ‘Innocent drinks’, een bedrijf dat voor 500 miljoen Britse pond door Coca Cola Company werd overgenomen. Een mooi voorbeeld van een goede corporate story in de vorm van een uitleganimatie.
Matthijs Panhuis is creatief ondernemer met passie voor animatie, illustratie en online marketing.