Een goede merkidentiteit zorgt ervoor dat je doelgroep je herkent en weet waar je voor staat. Het vertegenwoordigt je eigenschappen, waarden, doelen, visie en cultuur. Daarover gaat dit animatie blog. Wat is het DNA van jouw organisatie? In het ideale geval is het imago van je merk identiek aan de identiteit van je merk. Immers, je merkidentiteit is wie je bent, het merkimago geeft weer hoe men je ziet.
Brand specialist Ralph Booms over de merkidentiteit definitie: “Je merk begint met de richting die je als bedrijf inslaat en hoe jij wil dat mensen je organisatie ervaren. Als je dit hebt, heb je de kern van waaruit je jouw merk kunt laten groeien”. Pas wanneer je weet wie je bent, zo stelt Booms, kun je bepalen hoe je jouw merk naar buiten neerzet. Booms: “Niemand bouwt een sterk merk door simpelweg te vertrouwen op modieuze kleuren en gelikte fotografie. Nee, dat doe je door te beginnen met een lange termijn groeistrategie, die door design wordt ondersteund.”
Over dat neerzetten van je merk is sinds marketing zich als vakgebied begon te ontwikkelen veel gezegd en geschreven. Logo’s, slogans, de huisstijl, het zijn allemaal zaken die door marketeers tot in de puntjes zijn uitgewerkt en bestudeerd. Maar wanneer je denkt dat inmiddels alles rondom merkidentiteit bepalen wel is uitgekristalliseerd, heb je het bij het verkeerde eind.
Techniek, social media en animatie
De techniek staat niet stil. Sterker nog, we bevinden ons in een stroomversnelling waar de ene innovatie de andere razendsnel opvolgt. De opkomst van het internet leek in eerste instantie nog niet eens zoveel nieuws toe te voegen aan marketing. De eerste corporate websites waren vooral een digitale versie van de aloude reclamefolders. De huisstijl werd één op één naar de website vertaald. Dat was natuurlijk erg positief vanuit het perspectief van merkherkenning, maar het was ook niet heel opwindend.
Breng je huisstijl in beweging met animatie
Inmiddels is de techniek zover gevorderd dat animatie video en uitleganimatie steeds toegankelijker en betaalbaarder wordt. Een statische website of een stilstaande plaatje op Instagram kan daarom enorm gedateerd overkomen. Geef je merk daarom een dynamisch gezicht. Verras je doelgroep met verbeelding en een wereld die ze nog niet van je kennen. Het maakt je meer ‘likeable’.
Maar niet elke animatie is goede animatie. We herinneren ons misschien nog wel de oude websites van Geocities, of Hyves. Felle kleuren, dansende bananen, flitsende lampjes. Het kon niet gek genoeg. Maar bezoekers werden wel degelijk horendol van deze webpagina’s. Je moet er dus voor zorgen dat jouw animaties voldoende zijn om de aandacht te trekken, passen bij jouw merkidentiteit én ieder voor zich een boodschap over brengen.
Bij Emations geloven wij dat een animatie verder gaat dan een beweging die de aandacht moet trekken of iets moet uitleggen. Wij zien een animatie, hoe klein dan ook, als een manier om de band met de klant te versterken. Want alleen als een animatie bijdraagt aan het vertrouwen en de relatie tussen je merk en de klant heeft deze zin.
Google: een prima voorbeeld
Google is hierin bijvoorbeeld erg bedreven, zoals blijkt uit het filmpje. Ooit begonnen met een simpel logo van gekleurde letters heeft Google een breed scala aan animaties gemaakt die allemaal herkenbaar zijn voor het Google merk. Het mooist zie je dit terug in vier gekleurde stippen, die door hun beweging aangeven welke activiteit Google voor je op je telefoon uitvoert. Als gebruiker herken je dit, werk je ermee en heb je eigenlijk niet eens door dat je naar branding aan het kijken bent. De merkidentiteit van Google is helder, herkenbaar, duidelijk en overal aanwezig. Denk er eens over na hoe je jouw merk een meer dynamische karakter kunt geven.
Matthijs Panhuis
Oprichter van Emations Animatiestudio