1. Hou je het kort
2. Verkoop niet maar informeer
3. Vertel een verhaal
4. Hou rekening met mobiele gebruikers
5. Eenduidigheid zorgt voor herkenning
6. Meet, meet en leer
-
Hou je het kort
Wij – van animatiestudio Emations – vinden, onderstreept door talloze onderzoeken, dat de ideale lengte van een uitleganimatie ongeveer 80 seconden is. Een korte krachtige kernboodschap blijft immers beter hangen dan een uitlegfilm van vijf minuten. Daarnaast is het van belang om rekening te houden met het platform waarop je doelgroep de animatie tot zich neemt. Een kijker op LinkedIn of Youtube heeft vaak wat meer geduld dan iemand die je uitleganimatie in z’n Stories of Instagram tijdlijn voorbij ziet komen. Denk vooraf na over de verspreiding. Zo kan een animatiestudio vaak zonder al te veel extra kosten een lange en korte versie van je uitleganimatie maken.
Save the best for first
De meeste kijkers beslissen in de eerste seconden of ze je uitleganimatie verder willen bekijken. Stop de belangrijkste boodschap dus niet aan het einde van de animatie. Trek de aandacht en voorzie direct in de informatieve behoefte. Zo heb je de meeste kans dat een kijker blijft hangen en jij je complete verhaal kunt vertellen.
Cut the bullshit
Focus je op één boodschap. Meerdere producten? 7 pijlers in je interne communicatie-programma? Teveel gedetailleerde informatie? Het zorgt voor vertroebeling en verkleint de kans dat je animatie aanzet tot actie. Laat minder relevante informatie achterwege of ontwikkel bijvoorbeeld meerdere uitleganimaties. De kans dat een kijker terugkeert als de boodschap de eerste keer niet aankwam is vanzelfsprekend nihil. De ‘how, why en what’ van Simon Sinek vormen vaak een goede basis voor een doordachte verhaallijn die de kern raakt.
Er zijn uitzonderingen. Heeft je uitleganimatie een educatief karakter? Bijvoorbeeld voor trainingsdoeleinden of voorlichting op het gebied van gezondheid en veiligheid, dan is een video van 3-5 minuten niet bezwaarlijk.
-
Verkoop niet maar informeer
Je kent ze vast. Mensen die graag over zichzelf praten. Die geen wedervraag stellen of echte interesse tonen in wie jij bent. Mensen die slechts willen zenden. Op een verjaardag is het wat onbeleefd om een gesprek abrupt af te kappen. Het wegklikken van een uitleganimatie daarentegen..
Bedrijven zijn niet anders. Ze praten het liefst over zichzelf zonder zich in jou te verplaatsen. Op het gebied van uitleganimatie-content is dat niet anders. En kijkers zijn (terecht) behoorlijk zelfzuchtig. Een uitleganimatie uitsluitend gericht op verkoop verveelt. Koop NU. Gaap. Klik weg. Nul conversie. Wij – de kijkers van een uitleganimatie – zijn immers op zoek naar interessante materie of verhalen waarin we onszelf herkennen. Waardoor we geraakt worden. Verhalen die ons probleem – zoals bijvoorbeeld de behoefte aan kennis of de bevestiging van de kwaliteit van een product – kunnen oplossen. Zorg daarom zo snel mogelijk voor bevestiging en herkenning. Zoals hierboven aangeven, het liefst binnen 10 seconden.
-
Vertel een verhaal
Hoe komt het toch dat de ene animatie direct de aandacht pakt en de ander je onbewust stuurt naar de ‘klik weg button’? We vertelden hierboven al dat een goede uitleganimatie niet verkoopt maar voor verbinding zorgt door herkenning te creëren. Maar hoe doe je dat? Een veel toegepaste script techniek is het creëren van een held. Ooit uitgedokterd door schrijver en hoogleraar mythologie Joseph Campbell. Hij herkende een patroon in films. Aan het begin van de serie of film gebeurt iets spannends en word je als het ware in het verhaal gezogen. De held – een organisatie zo je wilt – lost dit probleem vervolgens stapje voor stapje op. Zo werkt het ook met goede uitleganimaties. Zorg voor een probleem(stelling) en leg uit hoe jouw organisatie, dienst of product dit probleem voor je oplost. Zo is de kans veel groter dat de kijker wordt overtuigd.
-
Hou rekening met mobiele gebruikers
Onze statistieken zeggen dat 30% van de uitleganimatie-bekijkers deze animatie tot zich neemt via mobiel. Thuis op de bank, in de trein of tijdens de pauze. Hou dus rekening met deze ervaring. Werkt je uitleg animatie bijvoorbeeld ook als hij verticaal bekeken wordt? Hou daarnaast in gedachten dat de animatie enigszins begrijpelijk moet zijn zonder geluid. Voeg bijvoorbeeld bijschriften of ondertitels toe. En het liefst in een niet te klein corps.
5. Eenduidigheid zorgt voor herkenning
Iedere organisatie heeft een gezicht, gedragingen en een eigen manier van communiceren. Denk hierbij aan het logo, kleurgebruik of tone-of-voice. Het pad van een eenduidige illustratiestijl wordt echter vaak niet bewandeld. En waarom niet? Infographics, illustraties en animaties maken net zo goed onderdeel uit van je brand identity. Zorg daarom dat de stijl van je uitleganimatie aansluit bij de organisatie. Waarom een serieuze boodschap overbrengen met cartooneske characters of poppetjes die je ook tegenkomt bij de concurrentie? Het voelt niet goed en is een gemiste kans.
De kernwaarden van je organisatie vormen hierbij een goede leidraad. Is je merk fris, innovatief en menselijk? Dan wil je dit terugzien in de illustratiestijl, flitsende bewegingen, vormen en het taalgebruik in het script.
-
Meet, meet en leer van je uitleganimatie
Je houdt je aan de do’s and don’ts van dit blog. Je hebt een prachtige film laten maken. De directie is tevreden. En jij maar wat trots! Terecht. Bovendien is het ontwikkelingsproces van een animatie vaak hartstikke leuk. Omdat de ideeën stapje voor stapje werkelijkheid worden. De film staat op je website en is gecommuniceerd via social media kanalen. Maar kijk nu voor de aardigheid eens naar het aantal views. 200, 500 misschien? Weegt dat op tegen de investering van een paar duizend euro? En hoeveel interactie – of leads – heeft de video eigenlijk opgeleverd? Had je vooraf eigenlijk een doelstelling?
Een film ontwikkelen is één. Hem ook breed onder de aandacht brengen is stap twee. En essentieel. Kijkers komen niet vanzelf. Je moet digitaal bij ze op de koffie. Het liefst meerdere keren met een gebakje onder de arm. Laat een uitleganimatie daarom onderdeel zijn van een brede lead generatie-campagne. Een campagne, waarbij je op meerdere momenten op verschillende manieren contact zoekt met potentiële klanten. Bijvoorbeeld een SEA-campagne rondom je video. Is er in de sales niet de wet van de zeven contactmomenten?
Ook al zijn er veel randvoorwaarden – bijvoorbeeld bovengenoemde 6 do’s en don’ts – er is geen heilige graal voor gegarandeerd uitleganimatie-succes. Daarom is het goed om achteraf te meten.
Hoe vaak is de video bekeken en op welk moment haakten kijkers af? Welk platform had meeste clicks? Zo ontwikkel je uitleganimaties die steeds meer begrip, draagvlak of winst generen.
Succes met het ontwikkelen van je uitleganimatie.
Matthijs Panhuis
Emations Animatiestudio