Je wilt een animatie laten maken? Een slim idee! Ongetwijfeld weet je dat animatie video of film een uiterst effectieve tool is voor zowel interne- als externe communicatie. Beeldende animatie spreekt boekdelen en versimpelt complexe processen. De ontwerpers van Emations bundelen grondige kennis van marketingcommunicatie en online strategie met gevoel voor illustratie, video en tone-of-voice. Een alles-in-1 pakket dus.
Bij ons kun je een animatie maken die er niet alleen mooi uitziet, maar je doelgroep overtuigt en aanzet tot actie. Zo creëer je meer online zichtbaarheid, meer begrip bij medewerkers of een stijging in de omzet. Breng je organisatie in beweging met animatie video of uitleganimatie en vraag direct vrijblijvend advies aan.
Waarom werken met Emations animatiestudio?
- We hebben ± 250 animaties en 100 infographics in 11 talen gemaakt. Voor meer dan 75 tevreden opdrachtgevers.
- Wij werken graag voor slimme opdrachtgevers die de lat hoog leggen. Dat doen wij zelf namelijk ook.
- We hebben een stevige achtergrond in marketing en communicatie. En denken graag mee over strategie, doelstelling en markt.
- Wij zijn sociaal en maatschappelijk betrokken. Wij zoeken dat ook bij onze opdrachtgevers.
- Onze tarieven zijn marktconform en schaalbaar.
Wat zeggen onze opdrachtgevers:
Onze werkwijze:
Analyse
Animatie laten maken? We werken middels een een vaste methodiek. We stellen ‘een probleem’ voor de doelgroep centraal en presenteren vervolgens de oplossing hiervoor. Hiermee trekken we de aandacht van de kijker en zetten deze aan tot de gewenste actie, of het nu gaat om een dienst, een merk of een intern communicatieprogramma. Waarom dit zo goed werkt, leggen we je graag uit in een kennismakingsgesprek voordat we je animatie maken.
Storyboard animatie maken
De huisstijl van jouw organisatie vormt de basis van onze creatie. Organisaties en bedrijven hebben immers elk een eigen gezicht. Op basis van de strategie creëren we het script, het storyboard en de motion van de animatie video. Daarbij werken we niet met standaardpakketten, maar leveren we werk op maat. Jouw organisatie staat centraal.
Animeren
Zijn het script en het storyboard naar wens, dan start de productiefase. In deze fase wordt het storyboard geanimeerd, getimed op een vooraf opgenomen voice over. Daarbij werken we volgens de ‘12 principes van animatiefilm’. De animatie video wordt verder tot leven gebracht met subtiele geluidseffecten en passende muziek.
Lancering
Een animatie laten maken is een dynamisch proces dat voor ons niet stopt als de animatie af is. Bij oplevering adviseren we je graag over hoe je er het meeste uit kunt halen. Desgewenst met een complete animatievideo strategie om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk leden van je doelgroep bereikt.
Meer informatie:
+
Wat is animatie
Een animatie is een aantal illustraties die achter elkaar worden afgespeeld. Animatie figuren werden vroeger met de hand getekend, wat je nog steeds ziet in de culturele sector. Voor de zakelijk markt wordt tegenwoordig vaak digitaal gewerkt. De afbeeldingen worden achter elkaar gezet in animatie software als Adobe After Effects. Zakelijk worden vaak 2D animatie ingezet. Ook wel cartoon animatie of uitleg animatie genoemd. Bioscoop films worden voor in 3D gemaakt. Voor 3D animatie word een animatie pakket als n Cinema 4D of Maya gebruikt.
+
De toepassingen van een animatie
- Online animatie van je product, dienst of merk
- Jaarverslag animatie
- Interactieve animatie om je organisatie op een vernieuwende manier over het voetlicht te brengen
- Animatie app: uitleg van je applicatie
- Corporate uitleg animatie in de header op je website
- Wetenschappelijk onderzoek animatie
- Instructie animatie maken
- Logo animatie laten maken: een mooie intro voor je interview video’s of als header op je website
- Animatie powerpoint: een animatie om je powerpoint presentatie een extra boost te geven
- Visuals animatie: laat je illustraties en visuals op een mooie wijze bewegen in de presentatie
- Cartoon Animatie: laagdrempelige animaties voor een jongere doelgroep
- Interne communicatie animatie video’s die ondersteunen bij een intern programma
- Salesgesprek of elevator pitch animatie
- Uitleggen van een technische proces. Animatie maken over bijvoorbeeld over Biomassa, Waterstof of Warmteleiding.
- Social media campagne. Denk hierbij aan een korte video voor Youtube, Facebook, Instagram of Snapchat.
+
Waarom een animatie laten maken?
Ons brein is primair ingesteld op audiovisuele communicatie. Wist je dat 80 tot 90 % van de dingen die we onthouden gebaseerd zijn op beelden? Een visuele boodschap blijft dus veel beter hangen dan een tekstuele. Een animatie laten maken is daarom een slim idee. Een animatie video werkt motiverend, is makkelijk te delen via social media en is meetbaar.
Animatie maken; de tool om een complex vraagstuk simpel over te brengen
Consumenten hebben steeds meer keuze. Vaak is het voor bedrijven steeds lastiger om onderscheidend te zijn. Bedrijven, maar ook non-profitorganisaties, vangen dit op door steeds complexere procedures en organisatievormen. Het wordt soms zo ingewikkeld, dat we het allemaal niet kunnen volgen.
Daarom is een animatie video een mooie toevoeging in het communicatie pakket. Doordat je een animatie laat maken kun je een ingewikkeld en complex verhaal terugbrengen tot de essentie. Doordat beeld en geluid samenwerken om de boodschap over te brengen, slaagt een animatie erin om het verhaal efficiënt en duidelijk te vertellen.
Dat is goed voor de klant, maar ook voor de organisatie. Organisaties die een animatie laten maken merken vaak dat het klantencontact een stuk prettiger verloopt doordat mensen begrijpen wat de bedoeling is. Daardoor verlopen processen soepeler en hoeft de klantenservice minder product gerelateerde vragen om uitleg te verwerken. Een animatie laten maken is dus een investering die zichzelf al snel terugverdiend.
Bij Emations Animatiebedrijf hebben wij een achtergrond in reclame en communicatie. Daarom denken wij in markt, doelgroep en kernboodschap. We snappen hoe jouw beslissingsproces werkt en kunnen daardoor snel schakelen. We werken graag voor merken met ambitie, van klein tot internationaal. We werken voor een marktconforme prijs.
+
Animatie video laten maken: het proces
Allereerst starten we met een kennismaking.
In het gesprek brengen samen in kaart hoe het proces er uit ziet dat je wilt vertellen.
Op basis van dit gesprek ontwikkelen we een script.
Een verhaal in 150 woorden die jouw proces kracht bij doet. En helpt om het doel te bereiken wat jij voor ogen hebt.
Op basis van het script ontwikkelen wij een storyboard.
Alle processtappen uitgewerkt in beeld. Zo kunnen we met elkaar nog eens goed evalueren of het verhaal begrijpelijk wordt voor de doelgroep.
We selecteren een stem. En brengen het storyboard in beweging in het animatie proces.
Daarnaast voegen wij passende geluidseffecten en muziek toe.
Zo laat je stap voor stap een animatievideo maken die jij voor ogen hebt!
+
Kosten van een animatie laten maken
De kosten om een animatie te laten maken zijn sterk afhankelijk van het soort animatie. Ontwikkelen we je animatie in 2d of 3d animatie. Duurt deze meer of minder dan een minuut. Wij werken niet met standaard pakketten, iedere organisatie of product heeft immers een eigen gezicht of dna.
+
Animatie video stijlen
Bij Emations Animatiestudio werken we niet met standaard animatie pakketen. Iedere organisatie heeft immers een eigen gezicht dna. We zoeken een animatie stijl die past bij je verhaal en merk. Dat wil zeggen in je huisstijl kleuren en lettertype.
Een animatie maken is een dynamisch, uniek proces, geheel aangepast op het eigen merk, de boodschap en de doelgroep(en).Vaak starten we met het tekenen van de animatie figuren met een volwassen character. We zijn niet zo’n fan van een cartoonesk animatie poppetje. Een serieuze organisatie verdient een serieuze uitstraling. Animatie karakters met een eigen gezicht en moderne look & feel. Vervolgens illusteren we animatie afbeeldingen als achtergrond, omgeving en andere elementen. Animatie tekenen zit ons DNA. En stiekem vinden wij deze fase de leukste van het proces.
Als de animatie stijl eenmaal staat bedenken we een storyboard en tekenen dit in een teken- en animatie programma Adobe Illustrator.
+
Animatie laten maken in Amsterdam
Emations Animatiestudio is een studio gevestigd in Amsterdam. Maar wij werken tot ver over de langsgrenzen. Zo maakten we animaties online voor landen als Duitsland, Polen, Brazilië en Thailand. Ons animatie werk wordt vaak ingezet door de wat stevigere opdrachtgevers. Emations is een animatie maker met een duurzaam karakter. We communiceren graag digitaal via Skype of Microsoft teams om zo min mogelijk kilometers willen maken.
+
De resultaten van een animatie video
Een animatievideo is een geweldig middel om een complex product of proces in korte tijd helder uit te leggen. Daarmee is zo’n animatie video een perfecte tool voor online marketing. Uit gedegen onderzoek blijkt dat een animatie video de aandacht voor een website met maar liefst tot twee minuten verlengt. Dit betekent een conversie die gemiddeld kan oplopen tot zo’n 20 procent. Naast alle aandacht die je campagne op social media kan trekken. Niet voor niets zijn animatie video’s daarom populairder dan ooit.
Animatie video is populairder dan ooit
Animatie video’s zijn razend populair. Maar waarom eigenlijk? Omdat ze werken! Ons brein is primair ingesteld op visuele communicatie. Wist je dat ongeveer 85% van de dingen die we onthouden gebaseerd zijn op beeld? We nemen beeld dan veel sneller op in onze hersenen dan tekst: maar liefst 600.000 keer. Daarnaast delen we visuele content veel vaker via social media.75% van het totale internetverkeer van consumenten bestaat de aankomende jaren uit video.
+
Hoe schrijf je een goed script voor je animatie?
Voordat je begint met het schrijven van het script voor een animatie video is het handig om te weten wat een animatie eigenlijk is en doet. Het basisprincipe van een animatiefilm is simpel: uitleggen van een dienst, een product, een oplossing voor een probleem of wat je je doelgroep ook maar te bieden hebt.
Wat is een goede strategie voor je animatievideo?
Een animatie video wordt meestal geplaatst op de landing page van een website om nieuwe bezoekers te trekken. Het geduld van nieuwe bezoekers is echter kort, dus val met de deur in huis. Doe je dit niet, dan verlaten ze de site. Doe je dit wel, dan zit je gebeiteld en heb je de meeste kans op conversie.
Hoe lang duurt een goede animatie laten maken
De duur van een gemiddelde animatievideo is 1 à 1,5 minuut max. Dit betekent een script van zo’n 120 tot 150 woorden. Ga hier niet overheen want dan verlies je je publiek. Hoe mooi geanimeerd je video ook is. Kijk hier eens naar een goed voorbeeld.
De inhoud en vorm
De inhoud van je animatie is simpel: de boodschap die jij wilt overbrengen. Wat levert het product of de dienst op die jij aanbiedt? De rest is vorm. Ook heel belangrijk, maar het script bepaalt de boodschap. Dus maak je punt. Uiteraard ligt de kracht in de balans tussen inhoud en vorm. Maar werk je met de juiste mensen, dan komt de vorm wel goed. Bekijk bijvoorbeeld eens naar het animatie voorbeeld Mediator.
De do’s en don’ts
Een animatie maken is een uiterst effectief middel om een product of dienst uit te leggen en aan de man te brengen. Houd je echter aan de spelregels. Hou het simpel, verleidelijk en kort. Gebruik humor. Maar vermijd jargon, ingewikkeld taalgebruik, overdrijvingen en metaforen. Een animatie zou bijvoorbeeld zeer goed werken bij een onderwerp als de donorwet. Lees een blog eens.
Ken je doelgroep
Voordat je begint met het schrijven van je script weet je uiteraard dondersgoed tegen wie je het hebt. Weet je dit niet, dan kun je er zeker van zijn dat je animatie video niet wordt afgekeken. Weet je dit wel, dan hangt men aan je lippen. Hou dus altijd je doelgroep voor ogen bij de gehele productie als je een animatie laat maken. Voordat je ook maar begint met schrijven moet je je afvragen:
- Wat is mijn doelgroep?
- Hoe zien die mensen eruit?
- Hoe oud zijn ze?
- Waar wonen ze?
- Wat voor werk doen ze?
- Hoe kleden ze zich?
- Waar komen ze regelmatig?
- en alle verdere informatie die nuttig kan zijn bij het schrijven van je script.
Uiteraard kan het voorkomen dat je product of dienst verschillende doelgroepen moet aanspreken. Denk in dat geval goed na over de beste ‘gemene deler’ waarmee je je doelgroepen benadert.
Spreek je publiek duidelijk aan
Als je weet wat je publiek is, spreek ze dan aan op de manier die ze gewend zijn. Schrijf hun taal. Ook belangrijk is het om de characters (de hoofdfiguren van je animatievideo) op je doelgroep af te stemmen. Op maat gemaakte characters zorgen voor herkenning en vertrouwen in je merk en bieden daarmee meer kans op conversie en sales. Je kunt de hoofdpersonen van je videoanimatie verzinnen tijdens het schrijven van het script of (laten) ontwerpen tijdens het creëren van het storyboard (de getekende versie van je script). Zorg er in ieder geval voor dat je goed weet wat je doelgroep is voordat je begint met het schrijven van het script. Dat helpt je niet alleen bij het verzinnen van je hoofdpersonen maar bepaalt bijvoorbeeld ook de manier waarop ze er uitzien, zich gedragen, spreken, enzovoort.
We schreven een blog over corpotate storytelling animatievideo laten maken. Misschien interessant om eens te lezen!
+
Hoe bedenk je een goed concept voor je animatiefilm?
Een goed concept voor je animatiefilm is een doorvertaling van je centrale belofte. Waarbij een kernaspect van je product of dienst gekoppeld wordt aan een aspect buiten je product of dienst. Zodanig dat je kijker de boodschap opmerkt en de propositie langer onthoudt. Een goed animatie film concept is onderscheidend, intensiveert en voegt inhoudelijke lading toe.
De conceptuele basiseisen van een animatiefilm:
- heeft attentiewaarde;
- sluit naadloos aan bij je merkidentiteit;
- geeft meerwaarde aan je merk/product of dienst
- past binnen de belevingswereld van je doelgroep
- past bij de waarden van je doelgroep
- is social mediageniek
Een concept moet attentiewaarde hebben
Is een van de belangrijkste eisen die Emations stelt aan een animatiefilm concept. Sterker nog een idee moet opvallen en blijven hangen na het bekijken van je film.
Merkidentiteit animatiefilmpje
Een merk heeft een persoonlijkheid een eigen karakter dat tot de doelgroep spreekt. Een animatiefilm dient deze elementen in zich te dragen. We schreven er een blog over. Lees er hier meer over.
Thematiek
Een animatie omvat een centraal idee. Waarmee we je doelgroep aanspreken en over de streep trekken. Leg de thematiek van te voren vast. Zo creëer je een doordachte verhaallijn. Een goede thematiek zet aan tot nadenken. En speelt in op emotie. Biedt open plekken die de kijker voor zichzelf vanuit zijn eigen waarden en belevingswereld kan invullen. De doelgroep moet zichzelf met je verhaal identificeren, alleen dan overtuig je ze van je boodschap.
Social mediageniek
Een goed animatiefilm concept is dusdanig interessant voor je doelgroep dat ze dit graag uitdragen met een goede videomarketing strategie via social media.
Emations heeft een schat aan ervaring op het gebied van concept ontwikkeling van animatiefilmpjes. Wij zijn ervaren verhalen vertellers die ervoor zorgen dat jouw boodschap kernachtig wordt verwoord. Als kijkers je boodschap niet snel begrijpen, dan raken ze hun interesse in je product of bedrijf kwijt. Wij zorgen ervoor dat je kijkers klanten worden, door ze op een speelse of informatieve manier jouw verhaal te vertellen.
+
Animatie laten maken voor social media
Consumenten brengen steeds meer tijd door op hun mobiele telefoon. Dagelijks hebben we onze telefoon gemiddeld 2500 keer in onze handen en brengen we heel wat uur door op social media. 58 minuten op Facebook, 53 minuten op Instagram, 40 minuten op Youtube, 35 minuten op Snapchat en 3 minuten op twitter. De social media-kanalen zijn de laatste jaren dan ook onmisbaar geworden in de portefeuille van communicatieprofessionals. Een hoe kun je de interesse van een consument voor je dienst beter opwekken, aanwakkeren en vasthouden dan met een social media-animatie?
Facebook animatie video
Waarom een Facebook animatie?
- Facebook heeft een enorm bereik;
- De resultaten van een Facebook animatie zijn meetbaar;
- Je kunt heel gericht een doelgroep aanspreken.
- Om tot een succesvolle animatie Campagne te komen op Facebook zijn er wel een paar voorwaarden.
Zorg voor een juiste lengte
Een animatie voor Facebook is gemiddeld iets korter dan een uitleg animatie op een anders social media kanaal. We adviseren een animatie lengte aan te houden tussen de 30 en 60 seconden. Een mooie lengte om de aandacht van de kijker vast te houden en je boodschap te kunnen vertellen.
Maak gebruik van de Facebook pixel
De pixel op Facebook is vervolgens één van de belangrijkste voorwaarden voor een succesvolle Facebook animatie campagne. De pixel analyseert wat de kijkers van je animatie doen en welke pagina’s ze bezoeken. Op basis hiervan je kun nog gerichter communiceren met je doelgroep.
Focus je op de boodschap van je animatie
Of het nu een Facebook animatiefilm betreft of andere vormen van communicatie, relevantie is Key. Selecteer je doelgroep zorgvuldig en zorg dat je verhaal relevant is. Kies je alleen voorlichting of wil je ook een actiematige component inbouwen? Analyseer je doelgroep en geef je de informatie met je Facebook animatie waar ze naar op zoek zijn.
Animatie laten maken voor Youtube
Animatie video is populairder dan ooit. Als bedrijf kun je er natuurlijk niet om heen om animatie op te nemen in je middelen mix. Youtube is uiteraard nog altijd het meest populaire social media platform voor animatie en filmpjes. Per minuut wordt er 400 miljoen uur aan animatiefilm geüpload en per dag wordt 1 miljard uur aan content bekeken.
We geven je 5 redenen hoe animatiefilm het beste tot zijn recht komt op Youtube:
- Youtube is na Google nog altijd de grootste zoekmachine. Je animatie heeft dan ook een ineens bereik mits hij goed geplaatst wordt.
- De kijkers van je animatie kun je blijven volgen met remarketing. Via Google kun je advertenties tonen in het Google Display Network. Extra informatie dus over je potentiële klanten.
- Animatie laten maken is meetbaar op YouTube. Wanneer haakt je kijker af, hoeveel wordt de video gedeeld, wat zijn de kijkerscijfers. Zodoende kun je nog specifieker bezig zijn met het terugverdienden van je animatie
- Animatie op YouTube is goed te embadden in je eigen website. Zodoende hou je je website snel. Bovendien is de vormgeving van de speler aan te passen naar je eigen voorkeuren.
LinkedIn animatie laten maken
Op linkedin heb je twee opties voor het plaatsen van je animatie. Native video waarbij je de animatie op Linkedin zelf plaats. Of ’embedded’ in je Linkedin post middels een linkje naar een ander social media animatievideo kanaal.
Waar Facebook of Instagram een wat meer social component in zich dragen heeft Linkedin natuurlijk een meer zakelijke kant. Animatie op Linkedin is dan ook uitermate geschikt om je expertise, vaardigheden en kennis te delen met je netwerk.
Er zijn wel een aantal zaken waar je rekening mee kunt houden tijden de ontwikkeling.
Zorg voor goede ondertiteling. Een video waarbij je een ‘talking head’ (jezelf!) combineert met animatie wordt zeer goed gewaardeerd. Waar een animatie op andere social media als Facebook en Instagram in de smaak valt als hij kort van lengte is. Geldt dit voor een animatie op LinkedIn minder, een animatie mag best een lengte van 2-3 minuten hebben. Maar ook hier geldt, wees relevant. Hoe informatiever de boodschap hoe langer de kijker blijft hanger hoe meer verbinding met je dienst, product of merk.
Instagram animatie laten maken
Animatie laten maken voor Instagram is razend populair! Helemaal nu IGTV geïmplementeerd is. Animatievideo content delen middels je stories en tijdlijn met een lengte die jij graag wenst. Relevante content over je dienst, merk of product in 1 minuut. Maar hoe val je nu op tussen al die mooie foto’s en video’s op die tijdlijn? Met een animatiefilmpje, jongeren zijn er gek op. Een animatie op Instagram geeft net dat beetje extra creativiteit en frisheid. Bekende illustratoren en animatoren met een grote schare volgers worden dan ook vaak betrokken bij een animatie campagne op Instagram. Wees fris, vernieuwd en creatief en durf als merk eigenwijs te zijn, nog meer in beeld dan tekst. Dit sluit nauw aan bij de doelgroep.
Tiktok animatie laten maken
Tiktok is razend populair onder jongeren, de Gen Z (millennials en tieners) generatie. Een video duurt gemiddeld 15 seconden en kan worden voorzien van effecten en filters. Op social media platform Tiktok kun je echter ook zelf animatie video uploaden. De link tussen jongeren en animatie is al gauw gelegd, bedenk een leuke invalshoek aansluitend bij de jeugdige doelgroep en voeg passende hashtags toe. TikTok is inmiddels 1,5 miljard keer gedownload. Advertenties zijn nog in de beta-modus, maar worden ongetwijfeld gelanceerd.
+
Content marketing animatie laten maken
Sinds de opkomst van social media is het communicatielandschap dusdanig veranderd. Het ouderwets pushen van een product of dienst wordt steeds lastiger door publieke opinie, de overlaad aan online concurrentie en reviews. Het wordt als organisatie dan ook steeds belangrijker om op een relevante aantrekkelijke manier potentiële klanten van dienst te zijn. Een content marketing animatie is een slimme aantrekkelijke tool.
Alle relevante informatie in een kort tijdsbestek. Geen reclame of andere opsmuk, alleen informatie die de kijker inspireert, problemen oplost en vragen beantwoord. Kortom relevante informatie. Een content marketing animatie video een vriendelijke, laagdrempelige manier van communicatie waarmee je de meerwaarde van je bedrijf over het voetlicht kunt brengen. Een effectieve tool om klanten aan je merk te binden.
Met een content marketing animatie stel je de behoefte van de klant centraal en niet je eigen producten en diensten. Verspreid de animatie op het kanaal waar de behoefte voor de desbetreffende informatie het grootste is.