Met het maken van reclame voor voedingsmiddelen in het algemeen, en voor kinderen in het bijzonder, moet zorgvuldig omgegaan worden. Daarom heeft de levensmiddelenindustrie in 2005 via zelfregulering reclameregels opgesteld in de eerste Reclamecode voor Voedingsmiddelen.
.dv
Toen in 2006 na een evaluatie van de regels bleek dat aanvullende afspraken nodig waren, heeft de industrie het initiatief genomen tot een totaalverbod van reclame gericht op kinderen onder de 7 jaar. Deze wijziging is in 2010 opgenomen in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen. Sindsdien heeft een grote groep fabrikanten besloten ook geen reclame meer te maken gericht op kinderen onder de 13 jaar.
Per 1 januari 2015 zijn deze beperkingen voor reclames gericht op kinderen onder de 13 jaar officieel vastgelegd in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen. Dit betekent dat nu voor alle fabrikanten geldt dat het niet langer toegestaan is om reclame voor voedingsmiddelen te maken gericht op kinderen onder de 13 jaar, waarbij een uitzondering geldt voor producten die aan specifieke voedingskundige criteria voldoen: het gaat dan om maxima aan de calorische waarde, het verzadigd vetgehalte en de hoeveelheid zout en suikers in deze producten. Het gaat dan om maxima aan de calorische waarde, het verzadigd vetgehalte en de hoeveelheid zout en suikers in deze producten. Een uitzondering vormen point-of-sale-materiaal (bij de kassa’s) en op verpakkingen (bijvoorbeeld een plaatje van Dora). Juist deze twee uitzonderingen liggen onder vuur. We moeten er transparant over zijn, maar het hoeft geen enorm prominente plek op de infographic te krijgen.
Daarover gaat deze infographic die Emations Animatiestudio in opdracht van de FNLI ontwikkelde.
Meer voorbeelden zijn te vinden op onze pagina over infographics. Wil je weten hoe je een goede infographic maakt? Lees dan eens ons blog.