Waarom een infographic laten maken? De wereld om ons heen wordt steeds complexer, de concurrentie groter en de hoeveelheid informatie neemt exponentieel toe. Heldere communicatie is dus voor elke organisatie van groot belang. Processen worden ingewikkelder en benodigde instructies steeds uitgebreider. Een goede infographic zorgt voor meer begrip.
Jarenlange ervaring op het gebied van online marketing, grafisch design en animatie stelt ons in staat complexen processen inzichtelijk te maken, voor je klanten of medewerkers. Bij ons kun je een infographic laten maken die visueel aantrekt en gebruikers activeert. Story telling speelt hierin een belangrijke rol. Het liefst word je verhaal in een oogopslag duidelijk. Houd je doelgroep geïnteresseerd en neem ze mee op een visuele reis met onze interactieve infographics.
.
Waarom werken met Emations animatiestudio?
- We hebben ± 250 animaties en 100 infographics in 11 talen gemaakt. Voor meer dan 75 tevreden opdrachtgevers.
- Wij werken graag voor slimme opdrachtgevers die de lat hoog leggen. Dat doen wij zelf namelijk ook.
- We hebben een stevige achtergrond in marketing en communicatie. En denken graag mee over strategie, doelstelling en markt.
- Wij zijn sociaal en maatschappelijk betrokken. Wij zoeken dat ook bij onze opdrachtgevers.
- Onze tarieven zijn marktconform en schaalbaar.
Wat zeggen onze opdrachtgevers:
Recente infographics:
Onze werkwijze:
Infographic laten maken: onderzoek en input
Een goede infographic vertelt een verhaal en heeft een doelstelling. Gedegen onderzoek, interessante data en de juiste boodschap zorgen ervoor dat een infographic er niet alleen mooi uitziet maar deze ook overtuigt. Zo trekken we de kijker over de streep. Jij levert input. Wij helpen je met het concretiseren.
Outline van een infographic
In de schetsfase van een infographic denken we na over de opbouw. We zetten een outline op. Verwerken daarin boodschap en data en denken na over het verhaal. Wij toetsen het schetsconcept bij jou om gezamenlijk te bekijken of alle informatie klopt en werkt.
Vormgeving, huisstijl en iconografie
Staat de basis? Dan volgt de vormgeving. Denk hierbij aan huisstijl elementen als lettertype en kleur. Aangevuld met iconografie of bijvoorbeeld het ontwikkelen van een aantal characters.
Steel zoveel mogelijk harten met onze infographics
Je kunt nog zo’n mooie infographic laten maken, maar er moet wel naar gekeken worden. Is het product klaar dan geven we je advies hoe je deze op de juiste wijze kunt implementeren. Op welk platvorm bevind je doelgroep zich? Of kunnen we je product koppelen aan een slimme PR-actie? Zo stelen we harten en veroveren we het internet.
Meer informatie:
+
De boodschap staat centraal
Door onze achtergrond in reclame en communicatie zijn wij het gewend om het juiste verhaal te filteren uit een grote hoeveelheid informatie en data. We rusten niet voor we tot de kern van de zaak zijn doorgedrongen. Op welke markt richting wij ons, wat moet de doelgroep daadwerkelijk weten als ze jouw infographic onder ogen hebben gehad?
Als we daar eenmaal achter zijn, komen we op basis van een slimme invalshoek tot een goed verhaal. Een verhaal wat we vertellen middels beeld. En dat werkt. Vraag maar aan onze opdrachtgevers. Van grote spelers als Nuon, McDonald’s, FMO, Carlson Wagonlit of PWC. Tot kleinere partners als RIBW Groep of OfficeBox. Kortom samenwerken met een Emations Animatiestudio een verstandige keuze.
.
+
Wat is een infographic?
De letterlijke betekenis van infographic is: ‘een illustratieve weergave van tekst en beeld’. Maar een infographic is veel meer dan dat, een illustratieve weergave van data, cijfers en complexe informatie.
Een goede infographic heeft als doel om ingewikkelde materie verhalend en eenvoudig weer te geven door middel van slim gebruik van illustraties en of foto’s. Het resultaat op de zoekterm ‘infographic’ staat bij Google inmiddels op 206.000.000 resultaten. De eerste infographics werden al eeuwen geleden gemaakt, ruim 42.000 voor Christus in dit geval. Oermensen schilderen in grotten afbeeldingen van mammoeten, zwijnen en oerossen. Dat is nog eens een lange historie.
+
Waarom een infographic laten maken? We geven je 10 redenen
- Consumenten of medewerkers gunnen zichzelf steeds minder tijd om te lezen. Een goede infographic biedt de mogelijkheid tot scannen. En zodoende toch de gewenste informatie op te nemen. Wel zo effectief!
- Een online infographic maken is slim, een infographic is het perfecte middel om complexe materie op een simpele wijze te vertellen
- (Nieuws)media zijn gek op infographics. Het is dus een slim idee om naast je persbericht ook een infographic aan te bieden.
- Ons brein is gek op beeld. Uit onderzoek blijft dat 80 tot 90% van de dingen die we onthouden gebaseerd zijn op beelden.
- Een infographic trekt veel sneller de aandacht van het oog dan een tekstuele boodschap.
- Infographics zijn makkelijk te delen via social media. En geven een boost aan je vindbaarheid middels SEO.
- Een goede infographic heeft overtuigingskracht en zet aan tot actie. Dat is toch de bedoeling van communicatie?
- Laat infographics maken die ook visueel aansluiten bij je merk. Zo verstrek je online je reputatie en geef je merk een gezicht.
- Media zijn gek op infographics. Het is dus een slim idee om naast je persbericht ook een infographic te ontwikkelen.
- Wel eens overwogen om je infographic te animeren? Een zeer krachtige manier van overbrengen van informatie.
Bekijk het infographic voorbeeld van McDonald’s eens. Dit geeft een goed beeld wat je bij Emations Animatiestudio kunt verwachten als je een infographic laat maken.
+
Waarom infographic laten maken bij Emations Animatiestudio?
- Emations Animatiestudio heeft veel ervaring in reclame en communicatie.
- Infographics ontwerpen ontwikkelen wij snel, efficiënt en voor een goede prijs.
- Emations is specialistisch infographic bedrijf. Onze focus ligt dagelijks het ontwikkelen van infographic design en animatie.
- Wij zijn zeer ervaren een op en top infographic designers
- Wij werken graag voor merken met ambitie, groot en klein.
- We zijn gek op complexe materie. Saai? Integendeel. Eervol, zeer zeker!
- Onze infographics zijn bij uitstek geschikt om te delen via social media
als Twitter, Facebook, Instagram en Snapchat. - We hebben veel kennis van online marketing. Zodoende kunnen we je infographic ook boosten middels Google Adwords, Linkedin- of Facebook advertising..
+
Wat kost een infographic?
Wij werken snel en voor een marktconforme prijs. De kosten van een infographic laten maken zijn sterk afhankelijk van de hoeveelheid informatie en complexiteit die je wilt overbrengen. Een gemiddelde infographic kost ongeveer 1,5 – 2 dagen om te maken.
Daarbij staat bij elke infographic die we ontwikkelen het verhaal centraal. De boodschap moet kort en helder en begrijpelijk overkomen bij je doelgroep. Bekijk ons project voor Nuon Windparken.
+
Hoe lang duurt het om een infographic te laten ontwerpen?
De gemiddelde doorlooptijd voor het maken van een infographic is ongeveer 2 werkweken.
+
12 tips bij het ontwikkelen van een infographic
Vroeger was het enkel genoeg om een infographic te laten maken en online te zetten, aandacht verzekerd. Maar tijden zijn veranderd. Infographics schieten als paddestoelen uit de grond. Social media maakt delen zeer gemakkelijk. Kwaliteit is daarom belangrijker dan ooit om op te vallen tussen al die concurrentie. Inmiddels hebben wij een 15-tal jaar ervaring met het ontwikkelen van goede infographics. We hebben fouten gemaakt en daar van geleerd. Hier zijn enkele tips die wij hebben geleerd in de loop der jaren.
1. Hou altijd je doelgroep in gedachten
Infographics die het meest gedeeld worden op social media en die online de meeste aandacht trekken zijn altijd de infographics die voor een bepaalde doelgroep zijn gemaakt. Zorg ervoor dat je relevant bent voor je doelgroep. De ene doelgroep is de andere niet. Een tone-of-voice voor een hoger opgeleid publiek is heel anders dan een seniore doelgroep met een anders interessegebied.
2. Hou het simpel
Een van de grootste voordelen van infographics is dat ze de meest ingewikkelde processen op een simpele manier kunnen uitleggen. Maar daar zit ook gelijk het grootste gevaar. Een infographic kan ook nodeloos complex worden, waardoor deze meer vragen oproept dan vragen beantwoord. Hoe slimmer, overzichtelijker en eenvoudiger de boodschap en het proces. De makkelijker je kijker wordt geënthousiasmeerd.
3. Breng focus aan
Begrijpelijkheid van gaat uiteindelijk over focus. Gebruikt niet een overkill aan cijfers, feiten en data. Maar kies één onderwerp en focus op één boodschap.
4. Illustreer en maak je infographic visueel
Veel infographics bevatten veel tekst. En op de plekken waar nog ruimte is wordt nog een icoon of illustratie geplaatst. Infographics die het beste werken hebben een goede balans tussen illustraties en tekst. Het brein is zo ingesteld dat beelden beter worden onthouden dan tekst. Zorg voor pakkende illustraties in een moderne stijl.
5. Promoot je infographic
Infographics gaan niet automatisch viral. Als je wil dat je infographic wordt gedeeld en bekeken zorg dan voor veel online zichtbaarheid. Deel ze op een sociale media, of stuur ze samen met een persbericht naar bekende weblogs. Voeg hem bij in je nieuwsbrief. Adverteer via Facebook, Twitter, Linkedin en Google. Samengevat: promoot, promoot en promoot. Lees bijvoorbeeld eens ons blog over video marketing strategie.
6. Maak het gemakkelijk om je infographic te bekijken
Ontwikkel een handzaam formaat maar hou een goede leesbaarheid in gedachten. Zorg ervoor dat je kleinste lettertype zonder al te veel moeite kan worden gezien. Je infographic moet gemakkelijk te lezen en te bekijken zijn, ongeacht gebruiker. 600 pixels breed is een goede breedte om naar te streven. We raden een maximale lengte aan van 8000 pixels aan. Veel langer en je raakt de aandacht van je kijker kwijt.
7. Maak het bestand niet te zwaar
Naast lengte en breedte van een infographic is ook de zwaarte een aandachtspunt. Niet iedereen heeft een super snelle verbinding. Maak je infographic dan ook niet groter dan 1,5 MB.
8. Voeg witte ruimte toe
Durf wit ruimte toe te passen. Geeft teksten en illustraties de ruimte om te ademen. Zo ontstaat evenwicht je design. Zo benadruk je de belangrijkste onderwerpen. Een infographic laten maken door een van de ervaren animatiebedrijf als Emations is daarom een goede keuze.
9. Zorg voor een fantastische titel
Prikkelende titels. Titels die iets oplossen voor je doelgroep wakkeren de interesse aan. Denk bijvoorbeeld aan titels met een vraag. Een cijfer of stelling. Zorg dat de titel de lading van je infographic dekt. En de kijker de prikkel geeft om direct meer te weten te komen. Zo scoor je met je online infographic maken.
10. Focus op de flow
Een goede infographic vertelt een verhaal. De infographic neemt je stap voor stap mee op een ontdekkingsreis van de informatie waar je naar op zoek bent. Alle onderwerpen zijn in elkaar verweven en ideeën geïntegreerd. Veras de kijker met interessante cijfers. Hoe meer flow, hoe minder snel de lezer afhaakt.
11. Controleer je feiten en cijfers
Niets zo vervelend als achteraf blijkt dat de data van je infographics niet correct is. Laat je gegevens nog eens extra controleren door een onderzoeksbureau of financiële afdeling. Zorg dat je accuraat bent. Controleer en weest kritische. In de loop van de jaren hebben we zelf deze fouten gemaakt:
- werken met statistieken die nog klopten
- bronnen die achteraf verkeerd bleken geïnterpreteerd
- data die niet correct zijn opgeteld
12. Citeer je bronnen als je een infographic laat maken
Het citeren van je bron wekt vertrouwen op. Geeft je meer ruimte om je infographic te maatstaven. Gebruik bronnen die zo up-to-date mogelijk zijn. Bronnen citeer je meestal aan het einde van je infographic, bijvoorbeeld met een * .
+
Welke typen infographics kun je bij Emations Animatiestudio laten maken?
Communiceer je proces of dienst
Iedere organisatie heeft ze wel. Processen of dienst die zijn uitgeschreven. Het liefst aangevuld met modellen ontwikkelt in Powerpoint. Handig, zeker. Want de meeste mensen weten hun weg prima te vinden met Microsoft Office. Maar begrijpelijk? Nee. Vaak is er een overload aan informatie, geen hiërarchie, aantrekkelijk beeld en bovenal geen verhaallijn. Daarom werkt een infographic zo goed. In één oogopslag alle informatie over je proces, product of dient in beeld. Een prikkelen kop die aanzet tot doorlezen, aantrekkelijke visuals die je merkidentiteit versterken.
Infographic jaarverslag
Helaas bestaan er geen cijfers, maar hoeveel mensen zullen het jaarverslag van een organisatie van begin tot eind hebben gelezen? Ons boerenverstand weet het antwoord wel. Een jaarverslag infographic van je belangrijkste jaarcijfers, thema of kernboodschap zal aanzienlijk beter scoren. We geven je een paar tips:
- Probeer niet alle informatie in 1 infographic te stoppen. Verschillende doelgroep zijn geïnteresseerd in verschillende typen informatie. Communiceer relevante thema’s los van elkaar en koppel deze aan interessante cijfers. Dit geeft je als organisatie bovendien een goede strategie in handen om meerdere contactmomenten te hebben met je doelgroep.
- Laat de infographics op groot formaat uit printen en maak er een interne communicatie campagne van. Neem je medewerkers mee. Creëer verbondenheid en betrek ze bij de thema’s die binnen het bedrijf spelen. Twee vliegen in één klap.
Bewegende (geanimeerde) infographics
Wat werk er nu beter dan pagina dan een beeld of een mooie illustratie aangevuld met boeiende grafieken. Zo hou je de doelgroep langer op je website. Emations kan je helpen om de pagina te ontwerpen en samen met je ontwikkelaar door te vertalen naar de juiste code.
Infographics ter ondersteuning van je persbericht
Een goed persbericht kan tegenwoordig niet meer zonder beeld wat je merk versterkt. Ons idee voor een PR-strategie die altijd scoort:
- Laat een onderzoek uitvoeren door een goed onderzoeksbureau.
- Visualiseer het onderzoek middels een infographic
- Schrijft een killer persbericht
In combinatie met animatie
De aandachtspanne van je doelgroep is vaak maar kort. Mensen zijn aan het werk, je informatie heeft geen voorkeurspositie in het hoofd. Als communicatiedeskundige begrijp je ongetwijfeld hoe dit werkt. Daarom adviseren wij onze opdrachtgevers altijd om een uitleganimatie te laten maken die nooit langer dan 80 seconden te maken. Heb je toch meer tijd nodig om je verhaal te vertellen? Pas een slimme strategie toe:
- Zet je doelgroep aan tot actie met een uitleg animatie.
- Communiceer het platvorm waar ze meer informatie kunnen vinden: de infographic
- Laat de infographic aanzetten tot het maken van een afspraak.
Of het nu interne of externe communicatie betreft. Meerdere contactmomenten zorgen ervoor dat je een grote kans hebt om de benodigde boodschap over het voetlicht te brengen. Zolang je boodschap en informatie relevant is zal niemand deze als spam ervaren.
Inspireer met posters
Een infographic poster is een mooie tool voor interne communicatie. Illustreer je veranderproces op aantrekkelijke wijze. En deel hem uit in de postvakjes. Zeker weten dat medewerkers de poster infographic op hun kast hangen.
Gebruik in Powerpoints
Ontwikkel een infographic en laat hem ombouwen naar Powerpoint. Een Infographic in Powerpoint is immers zeer makkelijk om aan te passen door eigen medewerkers.
Interactieve infographics
Wat zijn interactieve infographics vraag je je af? Een interactieve infographic is een online infographic in website vorm. Scroll van boven naar beneden, of van links naar rechts. Stap voor stap komen cijfers, data en anders informatie in beeld. Zo ontstaat er een verhaallijn en dynamiek. Een infographic online met veel interactie!
Infographic op social media
Online infographics zijn uitermate geschikt om je social media campagne extra kracht bij te zetten. Koppel ze aan een incentive en verzamel adresgegevens. Of communiceer je infographic op social media platvormen als Twitter, Facebook of Linkedin.
+
Hoe werkt Emations Animatiestudio?
Emations is een animatiestudio met een kantoor in Amsterdam. We werken echter door het hele land, en ver daar buiten. Zo maakten wij Infographics in 11 verschillende talen. Van Pools tot Braziliaans en van Duits tot Thais. Emations is een digitale organisatie en we maken het liefst zo weinig mogelijk kilometers. Afspreken doen we bijvoorbeeld graag via Skype of Zoom. Voor een afspraak over infographics mag je natuurlijk ook altijd op ons kantoor in Amsterdam langs komen.
+
Welke rol spelen infographics bij SEO en linkbuilding?
Mensen zijn visueel ingesteld
Wist je dat ongeveer 90 procent van alle informatie die naar onze hersenen wordt verstuurd bestaat uit beelden? Daarom vallen infographics zo op. Visuele content wordt bovendien 60% beter onthouden, vooral in de moderne manier waarop bezoekers informatie online verwerken en interpreteren.
SEO en linkbuilding
Goede infographics worden maar wat graag gedeeld. Ze kunnen zodoende een goede boost aan je vindbaarheid geven. Zet ze in als PR tool en genereer meer externe links voor je linkbuilding.