In 2018 zal voor het eerst meer geld worden besteed aan online marketing dan geijkte reclame via radio en TV. Wist je dat van het totale budget een kleine 20% naar video gaat? En dat is niet zo gek. Want animatie video wordt binnenkort onze belangrijkste manier van online informatie consumptie. Met video kun je doelgroepgericht je boodschap communiceren, weet je exact hoeveel mensen je bereikt en wat je conversie is.
Maar hoe val je nou nog op tussen al dat online marketing geweld?
Animatie: een ‘eyecatcher’ met merkbeleving
Met een animatie: een slim, relevant filmpje van maximaal 10 seconden die de boodschap rondom je product, dienst of bedrijf extra attentiewaarde geeft. Opvallend en vernieuwend. De perfecte ‘eyecatcher’ bij je advertising op Facebook, Linkedin, Twitter of Instagram. (Lees het platvorm waar jouw doelgroep zich bevindt). Er wel eens aan gedacht om een animatie in te zetten als ‘leadgenerator’ op Facebook‘?
A-merken ontwikkelen al volop animaties
Wist je bijvoorbeeld dat Google, T-mobile en Samsung bekende (animatie)designers inzet? Creatieve influencers die middels hun eigen herkenbare illustratieve stijl een campagneboodschap van een groot merk omlijsten. Natuurlijk vanwege hun ‘credibility’ en hun grote schare fans op social media. Maar ook omdat het werkt. Zo gebruikt T-mobile zelfs de look & feel van hun animatie in het straatbeeld als abri campagne.
5 redenen om een animatie te laten ontwikkelen:
1. Geeft zeer veel waardering aan je merk
2. Breed inzetbaar op social media, maar ook in je nieuwsbrief of op je website
3. Betaalbaar en snel te realiseren
4. De kijker wordt extra ‘getriggerd’ en aangezet tot klikken
5. Perfect meetbaar en rendement verhogend
5 tips als je een (gif) animatie laat ontwikkelen:
1. Gebruik één doelstelling of boodschap
2. Zorg dat je boodschap relevant is voor je doelgroep
3. Begin nooit met een logo
4. Zorg dat de animatie qua look & feel aansluit bij je huisstijl en positionering.
5. Maak de animatie nooit langer dan 10 seconden.
Korte animatie: de conclusie
Online animatie is niet meer weg te denken in de marketingtoolbox van een moderne organisatie. En animatie krijgt hierbinnen een steeds nadrukkelijkere plek. Belangrijkste tips bij de ontwikkeling: wees creatief en relevant!