Over het project:
Een vrouw met een gordel om heeft 17% meer kans om te overlijden bij een auto-ongeluk dan een man. Daarom ontwikkelde het EU-consortium VIRTUAL, bestaande uit onderzoeksinstituten, universiteiten en verzekeringsmaatschappijen en partijen uit de automotive branche een virtuele crash dummy: de Human Body Model.
De huidige crash dummies zijn gebaseerd op een man. Met een gemiddelde lengte en gewicht. Crash resultaten met afwijkende lichaamsbouw van bijvoorbeeld vrouwen blijven hierdoor buiten beeld. Het lichaam van de Human Body Model kan volledig worden aangepast, zodat er wél met de vrouwelijke lichaamsbouw rekening wordt gehouden. De Human Body Model moet bijdragen aan veiliger auto’s voor álle inzittenden.
De virtuele crash dummy Human Body Model wordt via een open source platform vrij beschikbaar gesteld aan de auto-industrie, de onderzoekswereld en instanties die zich met veiligheidstesten van auto’s bezighouden.
Het Virtual-project is een 4 jaar durend project van onder leiding van het Zweedse Nationale Wegen- en Transport Onderzoeksinstituut (VTI)Het project wordt gefinancierd vanuit het Horizon 2020 onderzoeks- en innovatieprogramma van de Europese Unie.
De vraag:
Ontwikkelen een uitleg animatie van ongeveer 2 minuten rondom de Human Body Model en virtueel testen, inclusief voorbeelden van menselijke lichaamsmodellen. De animatie werd in opdracht gemaakt van SWOV. Het nationaal wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheid.
Doelgroep:
- Europese- en nationale beleidsmakers
- Adviesorganen
- Verzekeringsmaatschappijen
- Industriële partners (automobielindustrie, OEM)
- Media
- Consumentengroepen
- Academische belanghebbenden in onderzoek en onderwijs
Illustratie- en video animatie stijl:
Kleurrijk, modern, herkenbaar en fris. Dit binnen de huisstijl van Project Virtual.
Het script:
Road safety concerns us all. But did you know that the assessment of road user safety is limited to few scenarios? To this day, dummies used in regulatory crash tests have almost exclusively the size and constitution of an average man.
Females are represented by just a small 5th percentile dummy. Assessments with an average female anthropometry are not included in regulations or consumer information tests. Especially in low severity collisions, women are exposed to a significantly higher injury risk. This calls for an approach, requiring more comprehensive safety assessments and considering the entire population. It is imperative that the average female is represented by new open source Human Body Models together with the average male.
The VIRTUAL project has the objective to improve road users’ safety by providing procedures and open access tools, including Cost Benefit Analysis tools, to assess the benefit of new safety systems. The OpenVT platform has been established to host the Open Source Human Body Models and simulation tools and provides guidelines on how to implement new scenarios in test procedures as a complement to physical testing of road users’ safety assessment.
VIRTUAL bridges the gap between physical and virtual testing by developing and using new human body models known as VIVA+. Its baseline models include average female and male vehicle occupants and vulnerable road users – pedestrians and cyclists – as well as public transport users.
Adopting an open science approach not only ensures that project results will be freely available. It also allows users to collaborate on tools and models and to participate in the development process. Even beyond the project duration, by the organization set up for this purpose: OVTO!
More information on VIRTUAL? Visit: projectvirtual.eu