Een uitleganimatie is een zeer effectieve manier om je product, dienst of interne communicatie programma te communiceren. Maar was is een goede lengte? Daar gaat dit blog over. Een goede uitleganimatie beschrijft wat je organisatie te bieden heeft en kaart een probleem aan waar de kijker zich in herkent.
Wat maakt een goede uitleganimatie?
De eerste stap bij het maken van een goede uitleganimatie is het definiëren van een stijl die de boodschap van je merk versterkt. Dat kan in 2D of of 3D, afhankelijk van je budget. Hierbinnen zijn er veel verschillende illustratieve richtingen te ontwikkelen. Kijk bijvoorbeeld eens naar het verschil in stijl bij ING Pensioenfonds of Altis. Uitleganimaties openen de deur naar creativiteit en verbeeldingskracht door hun onbegrensde mogelijkheden voor illustraties en stijlelementen. Daarnaast is er nog een mogelijkheid tot het ontwikkelen van een Whiteboard-animatie. Een korte handgetekende video die het beste tot zijn recht komt tijdens brainstormsessies of ter visualisatie van een niet niet vaststaand concept.
Hoewel geanimeerde uitleganimaties in verschillende lengtes, typen en stijlen voorkomen. Helpen verschillende belangrijke ingrediënten een animatie naar de top te brengen als het gaat om de effectiviteit en aandacht.
Een goede briefing is het halve werk
Ongeacht of de uitleganimatie intern of met een extern bureau wordt geproduceerd, een goede briefing zal dienen als de kaart om alle facetten van de video op het juiste pad naar de gewenste boodschap te houden. Het definieert duidelijk de publieks- en kijker-persona’s, geeft een overzicht van de algemene doelen voor het project (inclusief eventuele bijbehorende doelstatistieken) en schetst waar en hoe de video zal worden gebruikt.
Het is gemakkelijk om de reikwijdte in elk project te omzeilen. Een goede creatieve brief dient als leidraad voor het gehele productieproces om alle partijen op het goede spoor te houden.
Een script van hoge kwaliteit
Een uitleg animatie script moet helder en beknopt zijn, met gebruik van duidelijke taal die de kijker snel kan begrijpen. Het script moet ook dienen om in slechts enkele seconden een interessant verhaal te vertellen. Het is de investering zeker waard om de diensten van een professionele schrijver in dienst te nemen. En goed script zorgt ervoor dat het verhaal duidelijk wordt overgebracht en met de juiste oproep tot actie.
Een professionele voice-over voor je uitleganimatie
De voice-over is een van de meest cruciale elementen van een uitleganimatie. De verkeerde stem of slechte audio kan zelfs het meest overtuigende script doen ontsporen. De juiste stem met de juiste toon voegt authenticiteit en geloofwaardigheid aan de video toe. Professionele voiceover-services zorgen er ook voor dat de audiokwaliteit verbetert.
Hoewel de bovenstaande stappen een solide start zijn voor het maken van een geanimeerde marketingvideo, zullen ze niet altijd zorgen voor betrokkenheid van het publiek op zichzelf. Om de aandacht van kijkers te trekken, zou de uitleganimatie enkele beproefde principes van publiekscontact moeten modelleren.
Betrokkenheid van het publiek vergroten
Bij het overwegen van wat er in het script moet worden opgenomen, is het belangrijk om drie belangrijke dingen in gedachten te houden die natuurlijk helpen de juiste lengte voor een uitleganimatie te genereren.
Houd het kort en zoet
Het is geen geheim dat kortere video’s sneller en goedkoper zijn om te produceren. Het bewijs suggereert dat naarmate de lengte van een video toeneemt, de kijkers- en aandachtsniveaus dalen (meer hierover later). Te veel marketingteams gaan ervan uit dat ‘meer meer is’ en produceren lange, vervelende video’s. Het verslaat het doel van een uitleg animatie, die is bedoeld om een alinea of twee tekst te vervangen, waardoor de kijker een snelle visuele uitleg van het concept krijgt.
Probeer niet alles uit te leggen
Met zo’n beperkte hoeveelheid tijd om de boodschap over te brengen, is het niet haalbaar om alles van bedrijfsgeschiedenis tot toekomstige plannen op te nemen in een uitleg animatie. Volg in plaats daarvan het verhaalformaat ‘begin, midden, einde’. Begin met een korte beschrijving van de oplossing. Volg deze met een uitleg van hoe het een probleem voor de kijker zal oplossen en eindig met een overtuigende oproep tot actie en een verklaring waarom de oplossing de beste op de markt is.
Noem het belangrijkste punt vooraan
Omdat kijkers het meest betrokken zijn bij het begin van een video, is het cruciaal om het belangrijkste stuk van de boodschap vooraan af te leveren, terwijl de kijker actief luistert. Met deze basisformule van ‘effectief gelijk aan beknopt en direct’ in gedachten, wat is dan de ideale lengte voor een uitleganimatie? Is het een uitlegvideo van 80 seconden? Een animatie van 80 seconden? Hoewel het antwoord niet eenduidig is, is er genoeg onderzoek om marketingteams te helpen het juiste antwoord te vinden voor hun specifieke merk en boodschap.
Bepalen van de ideale lengte voor een uitleganimatie
In de door consumenten gedreven digitale wereld van vandaag, die vol zit met inhoud en concurrerende berichten, moeten marketeers de aandacht van kijkers grijpen en houden, te midden van een kakofonie van internetgeluid. Er is geen wetenschappelijke berekening om de ideale lengte voor een uitleg video te bepalen, maar er is genoeg bestaand onderzoek om een onderbouwde beslissing te ondersteunen.
Videolengte en betrokkenheid gaan hand in hand
Zoals eerder vermeld, is de betrokkenheid van kijkers bewezen achteruit te gaan wanneer de lengte van een video een bepaald punt bereikt, maar wat is dat punt? Wistia voerde onlangs een studie uit waarin meer dan een half miljoen video’s werden geanalyseerd met meer dan 1,3 miljard toneelstukken, en uit de resultaten bleek dat de betrokkenheid standhoudt voor video’s die maximaal twee minuten duren.
Hoe lang je je marketing animatie maakt
Het bericht aan marketeers? Hoewel video’s twee minuten lang moeten blijven liggen, is er geen merkbaar verschil in betrokkenheid bij video’s van 60 seconden versus video’s van 80 seconden (of ergens daar tussenin). Na twee minuten escaleert de viewer echter aanzienlijk.
Maar is de “regel van twee minuten” de enige overweging voor de videolengte? Absoluut niet. Er zijn nog andere factoren om te overwegen.
Platform en opzet
Wordt de video rechtstreeks van een website gebruikt? Van sociale media? Doelgroepvoorkeuren variëren per platform. Een recente studie toont aan dat de optimale lengte van een video kan schommelen met maar liefst 80 seconden, afhankelijk van het platform dat werd gebruikt om het te publiceren. Waarom? Omdat gebruikers op verschillende platforms verwachtingen hebben gewekt over de inhoud die ze consumeren. Twitter-gebruikers verbruiken bijvoorbeeld inhoud in 140 tekens of minder en verwachten dat video-inhoud het voorbeeld volgt, met de gewenste lengte die binnenkomt op minder dan 45 seconden of minder.
Sociale media videolengte infographic
Aan de andere kant van de medaille zal een consument die op zoek is naar inhoud op de website van een bedrijf natuurlijk verwachten dat de inhoud uitgebreider en wat langer is. Door na te gaan hoe en waar gebruikers inhoud zullen gebruiken, is het veel gemakkelijker om een geschikte lengte voor video-inhoud te bepalen.
Even belangrijk voor platform is de intentie of de boodschap van de video. Is het vooral om een kijker te overtuigen waarom het merk de beste keuze is om hun probleem op te lossen? In dat geval kost het misschien niet zo veel tijd om de oplossing te introduceren en wat het is of doet. Aan de andere kant, als de oplossing nieuw of relatief onbekend is, kan het nodig zijn om een goed deel van de video toe te wijzen aan een introductie en een overzicht van het product of de dienst.
Aanbeveling: korter is over het algemeen beter
Hoewel elke uitleganimatie zijn eigen analyse vereist om de juiste lengte te bepalen om kijkers betrokkenheid het best te promoten, is de overkoepelende regel dat korter beter is. Voor de meeste video’s houdt een totale lengte van minder dan twee minuten kijkers vast terwijl er voldoende tijd is om het verhaal te vertellen.
Maakt het echt uit of de kijker de video tot het einde bekijkt? Ja. In de meeste gevallen is de call-to-action aan het einde van een video. Als de kijker vroeg zijn interesse verliest, zullen ze nooit de gewenste actie voltooien, omdat ze de vraag niet zullen horen.
De beste manier om actie te ondernemen is om oordelen uit te oefenen bij het maken van een uitleg animatie. Kan het volledige bericht in 80 seconden of minder worden overgebracht? Als dit het geval is, rekt u niet uit om de markering van twee minuten te bereiken. Als een volle twee minuten nodig is om de oplossing effectief te introduceren en te positioneren als de beste optie, gebruik dan de volle twee minuten. De meest effectieve marketing-uitleganimaties zijn een kunstzinnige combinatie van creativiteit en gezond verstand.
Als u op zoek bent naar meer deskundige antwoorden over de exacte lengte van je uitleganimatie. Of als je vragen hebt over hoe we uw videodromen werkelijkheid kunnen laten worden. Neem dan contact op met onze animatiestudio.