Zo’n zeven jaar geleden had Matthijs Panhuis – oprichter van animatiestudio Emations – genoeg van het ontwikkelen van huisstijlen. Hij besloot bedrijven letterlijk in beweging te brengen en richtte zich op het ontwikkelen van uitleganimaties. Met succes.
Sinds haar oprichting weten gerenommeerde bedrijven als McDonald’s, ABN AMRO, ING en Vattenfall Emations regelmatig te vinden voor heldere, kernachtige uitlegfilmpjes. Toch maakt Panhuis voor goede relaties nog steeds graag een uitzondering waar het de huisstijl betreft. Een mooi voorbeeld daarvan is de identiteit van Officebox, het IT-bedrijf van zijn jarenlange vriend, directeur Erwin Zwaan.
Panhuis ontwierp niet alleen de initiële huisstijl voor het ICT-bedrijf, maar maakte zeven jaar geleden ook zijn eerste commerciële animatiefilm voor deze innovatieve leverancier van online ICT en Cloudoplossingen. Ondanks zijn focus en voorliefde voor het ontwikkelen van animaties, besloot Panhuis onlangs op verzoek van Officebox toch de huisstijl ‘op te frissen’.
Strategische achtergrond
‘Oude vrienden en goede relaties laat je niet vallen’, stelt Panhuis resoluut. ‘Bij Emations brengen we zaken graag in beweging. Dat doen we primair met onze uitlegvideo’s en infographics, maar desgewenst ook met eventuele andere middelen, van bouwborden tot informatie-stands. Ons primaire doel is om onze klanten te helpen, waar we maar kunnen. Dankzij onze communicatie-achtergrond bij grote, strategische adviesbureaus hebben we die skills ook in huis. Mede daarom zien we dat klanten graag bij ons terugkomen. Ze komen bij Emations niet voor ‘even een filmpje’, maar vinden het prettig dat we ook strategisch meedenken over het grotere geheel. En dat doen we graag.’
Geen jargon
De – inmiddels indrukwekkende – portfolio van Emations beslaat niet alleen maar grote opdrachtgevers als multinationals en banken, maar kent ook kleinere klanten en start-ups. Ook (semi)overheden en goede doelen weten de weg naar Emations met regelmaat te vinden. Panhuis: ‘Onze kracht is, denk ik, dat we ieders taal spreken. We zijn wars van jargon en streven er altijd naar de boodschap zo simpel en helder mogelijk over te brengen. We willen zowel de opdrachtgever als hun doelgroep in gang zetten. Dat geldt voor grote ondernemingen, maar ook voor middelgrote en kleinere. En of je dat nu online doet via een uitleganimatie of letterlijk met de bedrijfsbus maakt ons niet zoveel uit. Zolang er maar beweging is.’